Nova Frecciarossa ETR 1000 na tračnicama od 28. rujna
Novi vlak velike brzine Frecciarossa ETR 1000 tvrtke Trenitalia – dijela Grupe FS (Ferrovie dello Stato Italiane) – projektirao je Hitachi Rail, a proizvodi se u postrojenjima u Napulju i Pistoji
Tehnološki sve napredniji i održiviji, novi vlak velike brzine Frecciarossa ETR 1000 danas je predstavljen na posebnom promotivnom putovanju od Rima do Napulja, a na talijanske tračnice stiže u nedjelju, 28. rujna 2025.
Zahvaljujući investiciji vrijednoj preko 1,3 milijarde eura, koliko je Grupa FS (Ferrovie dello Stato Italiane) uložila u nabavu 36 novih vlakova, na talijanske tračnice ove nedjelje stiže nova generacija vlaka velike brzine Frecciarossa ETR 1000. Prema ugovoru s tvrtkom Hitachi Rail, potpisanim krajem 2023. godine, predviđena je i isporuka dodatnih 10 garnitura, uz planiranu isporuku deset vlakova godišnje do 2029. Obnova flote vlakova velike brzine, kojom se osigurava sve suvremenija, inovativnija i održivija usluga, jedan je od ključnih ciljeva Strateškog plana Grupe FS za razdoblje 2025.–2029.
- Nova generacija vlaka Frecciarossa ETR1000 © FS News / FS Group
„S Frecciarossom ETR 1000 nove generacije činimo daljnji korak u provedbi Strateškog plana 2025.–2029. s ciljem poboljšanja udobnosti i povećanja broja putnika u našim vlakovima. Frecciarossa je tijekom godina postala simbol suvremenog načina putovanja u Italiji, a sada ga dodatno unaprjeđujemo kako bismo odgovorili na potrebe putnika koji traže sve brže, učinkovitije i ekološki prihvatljivije veze. To je odlučujući korak prema sve integriranijem i internacionaliziranom sustavu mobilnosti, u službi ljudi, dionika, zajednica i poduzeća.“ – izjavio je Stefano Antonio Donnarumma, generalni direktor Grupe FS.
„Frecciarossa ETR 1000 nove generacije nastala je kako bi našim putnicima ponudila još ugodnije, pouzdanije i digitalnije putničko iskustvo“, kazao je Gianpiero Strisciuglio, generalni direktor Trenitalije. „Radili smo na tome da poboljšamo svaki detalj i osigurali ugodniju unutrašnjost, više prostora za prtljagu te napredne tehnološke usluge u vlaku. Cilj je odgovoriti na potrebe mobilnosti koja se ubrzano mijenja, kako u Italiji tako i u Europi.“
- Nova Frecciarossa ETR 1000 proizvodi se u pogodima tvrtke Hitachi Rail u Napulju i Pistoji © FS News / FS Group
Ponos Talijanskih državnih željeznica donosi najsuvremenija rješenja i nudi ugodnije iskustvo putovanja, stavljajući potrebe putnika u središte pozornosti. Vlak je projektirala tvrtka Hitachi Rail, a proizvodi se u proizvodnim pogonima u Pistoji i Napulju. Osim u Italiji, nova Frecciarossa dizajnirana je za prometovanje na još sedam europskih željezničkih mreža – u Francuskoj, Španjolskoj, Njemačkoj, Austriji, Švicarskoj, Nizozemskoj i Belgiji.
Podsjetimo, prva Frecciarossa ETR1000 proizvedena je u pogonu Hitachi Raila u Pistoji u ožujku 2013., a počela je prometovati u ljeto 2014. S novih 36 ETR1000 vlakova njihov ukupan broj porast će na stotinu što potvrđuje vodeću poziciju Hitachi Raila u talijanskom sektoru željeznica velikih brzina, kao i snažnu predanost tvrtke da Italiju nastavi opskrbljivati brzim, sigurnim, pouzdanim i održivim vlakovima koji mogu skratiti udaljenosti između glavnih talijanskih gradova.
- Nova Frecciarossa ETR 1000 © FS News / FS Group
Tehnološki napredniji u odnosu na prethodnu generaciju
Frecciarossa ETR 1000 nove generacije tehnološki je naprednija od dosadašnje flote. Vlak postiže najveću brzinu od 300 kilometara na sat, a homologiran je za 360 km/h. Među glavnim novostima su novi sustav pogona te mreža za upravljanje i kontrolu Full Ethernet od 100 Mbps. Nove garniture vlaka – ukupne duljine 202 metra – opremljene su sustavom za mjerenje energije (EMS) koji omogućuje prijenos certificiranih podataka, korisnih za obračun potrošnje električne energije.
Vrlo visoki standardi udobnosti omogućuju izvrsnu toplinsku i zvučnu izolaciju, podesivu LED rasvjetu, klimatizaciju, pristup osobama ograničene pokretljivosti, monitore u cijelom vozilu, Wi-Fi te električne i USB utičnice za punjenje računala i pametnih telefona. Osim toga, kapacitet Wi-Fi (10 Gbps, 5G, povezivanje s četiri različita telekom operatera) povećan je deset puta što je posebno važno za povezivanje putničkih uređaja i korištenje multimedijskih sadržaja u vlaku.
- Nova Frecciarossa ETR 1000 © FS News / FS Group
Nova generacija - održiviji vlak
Nova Frecciarossa ETR 1000 ističe se svojom održivošću, potvrđujući vodeću ulogu u Europi u području ekodizajna željezničkih vozila. Osim što osigurava optimalan omjer težine i snage, upotreba lakih legura za karoserije vozila omogućuje oporabu materijala na kraju životnog vijeka vlakova. Svaki vlak ima visoku razinu recikliranja od čak 97,1 posto ili 2,7 posto više od prethodne generacije i stopu oporabe od 98,2 posto, kao i vrlo niski utjecaj na okoliš – samo 28 grama CO₂ po putničkom kilometru.
Frecciarossa ETR1000 nove generacije ujedno je prvi vlak velike brzine na svijetu koji je dobio EPD certifikat (Environmental Product Declaration) temeljen na detaljnoj analizi životnog ciklusa proizvoda (Life Cycle Assessment – LCA).
Vlak se također odlikuje inovativnim sustavima klimatizacije koji maksimalno smanjuju utjecaj na okoliš, a svaki je detalj – od lakih legura od kojih je sastavljen do novih elektromotora koji ga pokreću – razvijen kako bi se potrošnja energije svela na najmanju moguću mjeru.
- Redizajn unutrašnjosti potpisuje Giugiaro Design © FS News / FS Group
Posebna pozornost posvećena dizajnu
Novi ETR1000 zadržava postojeći vanjski dizajn i prepoznatljivu crvenu boju, ali donosi brojne inovacije u unutarnjem uređenju i tehnologiji – sve u znaku talijanskog stila i kvalitete.
Zahvaljujući redizajnu unutrašnjosti, koji potpisuje Giugiaro Design, i proširenju Executive dijela vlaka, nova Frecciarossa pruža još naprednije putničko iskustvo u skladu s očekivanjima suvremenih putnika. Među elementima vagona ETR 1000, koji raspolaže s ukupno 461 sjedalom, nalaze se i nova Executive sjedala čiji je broj povećan s deset na 14, a sva su opremljena stalcima za laptop i tipkom za pozivanje osoblja.
Novost je i Galley odjeljak u kojem se nalaze utičnice i prostrani prostori za opuštanje. U Business dijelu vlaka nalazi se zatvoreni i zvučno izolirani odjeljak, a u vlaku su ugrađeni i novi stolići za sjedala namijenjena osobama smanjene pokretljivosti.
- Nova Frecciarossa ETR 1000 © FS News / FS Group
Standard područje vlaka opremljeno je s dodatnih osam spremnika za prtljagu, uz zadržavanje istog broja sjedala (300 mjesta), a pretinci nad sjedalima prošireni su kako bi se povećao kapacitet za prtljagu. Na kraju, Bar Bistrot opremljen je novim zaslonom iza šanka, novom barskom vitrinom i automatima za hranu i piće, a proširen je i prostor za pripremu jela te catering uslugu.
Stjepan Felber | Ekovjesnik