Brže, sigurnije i ugodnije bicikliranje kroz sve zeleniji Alsergrund
Nova biciklistička staza kroz deveti bečki okrug Alsergrund – od Währinger Gürtela do Dunavskog kanala – bit će dovršena do kraja godine
U devetom bečkom okrugu Alsergrund otvorena je nova dionica dvosmjerne biciklističke staze, a duž proširenog dijela biciklističke mreže u ulici Alserbachstraße posađena su i prva stabla.
Radove na obnovi trga Julius-Tandler-Platz, važnog prometnog čvorišta ispred željezničkog kolodvora Franz-Josefs-Bahnhof (Wien FJB), prati i nastavak izgradnje biciklističke infrastrukture – dvosmjerne biciklističke staze u ulici Alserbachstraße. Novom biciklističkom stazom ubuduće se kroz deveti bečki okrug Alsergrund brže i ugodnije stizati od Dunavskog kanala do Währinger Gürtela.
Posljednjih godina diljem Beča uklanjaju se asfaltirane površine, a ulice i trgovi prilagođavaju klimatskim promjenama sadnjom drveća i uređenjem novih zelenih površina. Od početka velike biciklističke „ofenzive“, posvuda se grade i nove, sigurne biciklističke staze pa tako i u Alsergrundu. Dok preuređenje trga Julius-Tandler-Platz ulazi u završnu fazu, dovršen je i za promet otvoren prvi dio nove biciklističke staze od mosta Friedensbrücke do trga Julius-Tandler-Platz. Naravno, uz novu biciklističku stazu posađena su i prva stabla.

- Nova dvosmjerna biciklistička staza u Alsergrundu © Mobilitätsagentur Wien / ZOOMVP.AT
„Prošle godine otvorili smo biciklističku stazu u ulici Fuchsthallergasse, a dionica od Nußdorferstraße do Liechtensteingasse već raspolaže jednosmjernim stazama. Do kraja ove godine bit će dovršena cijela 1,2 km duga biciklistička staza od Währinger Gürtela do Dunavskog kanala. Kao i uvijek, uz biciklističke staze stvaramo nove zelene površine i sadimo drveće pa smo tako uz novu dionicu u Alserbachstraße posadili 16 novih stabala. Najviše stabala – ukupno 46 – posadit ćemo na preuređenom trgu Julius-Tandler-Platza.“ – izjavila je Ulli Sima, bečka gradska vijećnica zadužena za mobilnost.
„Sigurnost i udobnost naših biciklista u devetom okrugu raste sa svakom novom poveznicom. Biciklistička staza duž Alserbachstraße, koja je sada u funkciji od Dunavskog kanala do Julius-Tandler-Platza, još je jedan korak u tom smjeru. Prva stabla već su posađena kako bi se poboljšali javni prostor i kvaliteta života u okrugu. Zajedno stvaramo ekološki prihvatljivije i ugodnije okruženje za sve stanovnike našeg okruga.“ – istaknula načelnica okruga Alsergrund Saya Ahmad.
„Dovršetak ovog dijela biciklističke veze u Alserbachstraße važan je korak prema klimatski prihvatljivoj mobilnosti u Alsergrundu. Ova biciklistička staza potiče održivu mobilnost i doprinosi smanjenju prometa, što koristi svim sudionicima u prometu.“ – dodao je zamjenik načelnice Christian Sapetschnig.

- Nova dionica dvosmjerne biciklističke staze u ulici Alserbachstraße © Stadt Wien | Christian Fürthner
Sigurno od Währinger Gürtela do Dunavskog kanala
Fuchsthallergasse i Alserbachstraße dio su glavne bečke biciklističke mreže i vrlo prometne biciklističke rute koja povezuje Währinger Gürtel (stanica metroa U6 Währinger Straße) i obalu Dunavskog kanala (stanica metroa U4 Friedensbrücke). Biciklistička infrastruktura na toj važnoj ruti kroz Alsergrund nije odgovarala suvremenim standardima i sada se temeljito modernizira. Uz postojeću jednosmjernu stazu prema rubnom dijelu okruga u ulici Fuchsthallergasse, 2024. godine dodana je još jedna odvojena jednosmjerna staza. Tijekom ljeta ove godine izgrađena je i nedostajuća veza između ulice Lustkandlgasse i Währinger Gürtela.
U ulici Alserbachstraße dosad su u oba smjera postojale samo uske trake za više namjena. Sada se na strani s neparnim kućnim brojevima gradi rubnjakom odvojena dvosmjerna biciklistička staza, koja se proteže od Spittelauer Lände do pješačke zone kod tržnice u ulici Alserbachstraße. Dionice od mosta Friedensbrücke do trga Julius-Tandler-Platz te od Nußdorfer Straße do Liechtensteinstraße već su otvorene. Do kraja godine postupno će se dovršavati i dodatne dionice. Od ulice Boltzmanngasse do Nußdorfer Straße, zbog ograničenog prostora kod tržnice i javnog prijevoza, izgrađene su jednosmjerne staze s obje strane ceste.
„Dosad je vožnja biciklom ulicom Alserbachstraße bila vrlo neugodna zbog uskih traka na kojima su automobili često prolazili uz bicikliste. Nova staza ovu važnu i prometnu vezu kroz deveti okrug čini atraktivnijom i daleko sigurnijom. Time će još više Bečana otkriti bicikl kao klimatski prihvatljiv i zdrav oblik mobilnosti“, rekla je Angelika Pipal-Leixner, glasnogovornica stranke NEOS za mobilnost.
Julius-Tandler-Platz – zelenilo umjesto sivila asfalta
Tisuće Bečana svakodnevno su dosad prolazile ovim važnim prometnim čvorištem, povezanim sa željeznicom i nekoliko tramvajskih linija. Posljednjih godina obnovljen je pristup kolodvoru Wien FJB, kao i njegova osmokatna zgrada, a završetak preuređenja očekuje se krajem 2025. godine.
Projekt je rezultat opsežnog procesa sudjelovanja građana koji su jasno rekli da žele više zelenila i kvalitetniji javni prostor. Gradske vlasti njihove želje ugradile su u projekt, posebno pazeći da se njegovom realizacijom što više podigne kvalitete života te unaprijede kvaliteta boravka i mikroklima.
„Transformacija trga Julius-Tandler-Platz simbol je bečke klimatske politike – konkretna, participativna i dugoročna. Ovo više nije samo prometni trg, već postaje srce jednog živog, zelenog i inkluzivnog gradskog kvarta“, izjavila je Saya Ahmad, načelnica okruga Alsergrund.
Obnovljeni trg oplemenit će se s 46 novih stabala, uključujući i velika „školovana“ stabla koja odmah donose hlad i život. Naravno, tu su i neizbježne fontane s besplatnom pitkom vodom te sustav hlađenja finom vodenom maglicom, kao i drugi elementi poboljšanja mikroklime – poput prikupljanja kišnice i sustava isparavanja, u Beču već poprilično široke primjene inovativnog koncepta „grada spužve“.
Međutim, najznačajnije je to što će se donedavni 21 m² zelenih površina povećati na impresivnih 2140 m² ili stostruko više.

- © Stadt Wien | Christian Fürthner
Velika biciklistička ofenziva
Velika bečka biciklistička ofenziva i dalje je u punom jeku. Gradske vlasti dosad su pokrenule ili realizirale više od 250 projekata i izgradile gotovo 100 km staza glavne biciklističke mreže, a u širenje bečke biciklističke infrastrukture uložile oko 130 milijuna eura.
U lokalnim mrežama po bečkim okruzima već je izgrađeno dodatnih 50 km. Ti intenzivni napori itekako daju rezultate jer broj biciklista u Beču stalno raste. Tako je prema istraživanju Modal Split 2024. udio putovanja biciklom porastao na 11 posto (u 2019. iznosio je sedam posto).
Stjepan Felber | Ekovjesnik
