SolarStratos ispisuje povijest: 9521 metar dosegnut samo solarnom energijom

Obnovljivi izvori energije pokazuju snagu u svladavanju tehničkih izazova

Švicarski solarni projekt SolarStratos dosegnuo je 9521 metar sa svojim solarnim zrakoplovom HB-SXA. Ovaj novi svjetski rekord, trenutačno u postupku potvrde Međunarodne zrakoplovne federacije (FAI), označava važnu prekretnicu za tim koji planira podići letjelicu sve do stratosfere – 25 000 metara visine.

Projekt SolarStratos ispunio je svoj cilj – obaranje svjetskog rekorda! Tim švicarskog projekta objavio je da je 12. kolovoza 2025. svojim stratosferskim solarnim zrakoplovom HB-SXA dosegnuo visinu od 9521 metar.

Taj let predstavlja novi svjetski rekord u visini leta za putnički avion na električni i solarni pogon, pod uvjetom potvrde Međunarodne zrakoplovne federacije (Fédération Aéronautique Internationale – FAI). Izveden s aerodroma u Sionu, u švicarskom kantonu Valais, trajao je pet sati i devet minuta, nadmašivši tako prethodni rekord koji je od 2010. držao SolarImpulse i njegov pilot André Borschberg s 9235 metara.

Pilot Raphaël Domjan bio je opremljen posebno dizajniranim tlačnim odijelom za ovu vrstu misije. Na velikoj visini, iznad Alpa, susreo je i putnički avion što je snažan simbol za dekarboniziranu avijaciju budućnosti.

Sljedeći cilj je stratosfera

Za svoj pothvat HB-SXA bio je pokretan isključivo baterijama, punjenima solarnom energijom, a koristio je i ljetne termalne uzlazne struje koje su nedostajale prilikom prvih pokušaja ranije u kolovozu.

Krajem srpnja, misija SolarStratos ostvarila je vrlo uspješan pripremni let. Unatoč manje idealnim uvjetima u četvrtak, 31. srpnja 2025., pilot Raphaël Domjan završio je let iznad Alpa u trajanju od dva sata i 31 minute, dosegnuvši visinu od 6589 metara, najvišu koju je HB-SXA dotad postigao. Također, tim letom zrakoplov HB-SXA prešao je granicu od 100 sati letenja.

Projektni tim planira nastaviti uspon sve do stratosfere, odnosno do 25 000 metara visine. Cilj je jasan – pokazati izvedivost letova s posadom koji se u cijelosti napajaju solarnom energijom, znatno iznad visina koje je dosad postigla električna avijacija.

 

 

„Naš električni solarni zrakoplov, osmišljen da osvoji stratosferu, nije samo tehnički izazov 21. stoljeća – to je leteći manifest za zelenije nebo i održivu budućnost“, poručuju iz SolarStratosa.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Na novoj platformi Zapadnog kolodvora instalirat će se najveći bečki fotonaponski sustav

Suvremeniji, udobniji i ekološki prihvatljiviji bečki Zapadni kolodvor (Westbahnhof) dobit će nove perone prekrivene svijetlim i prozračnim krovom ukupne površine od oko 25 500 m², koji će se koristiti za proizvodnju zelene električne energije. Početak izgradnje planiran je za 2028. godinu, dovršetak krova očekuje se 2030., a nakon toga će se instalirati fotonaponski sustav.

Ovo je prva planinska solarna farma na svijetu

Solarna elektrana tvrtke Romande Energie osvojila je prestižnu švicarsku nagradu Watt d'Or i to kao najbolja inovacija u području obnovljivih izvora energije za 2020. godinu.

Električnim zrakoplovima protiv emisije stakleničkih plinova

Norveška državna zrakoplovna tvrtka Avinor započela je s razvojem električnih aviona za kratke, regionalne letove. Njihov je razvoj trenutno zastao u fazi izrade prototipa, a Avinor se suočio s glavna dva problema – teškim baterijama i kratkim trajanjem leta. Električni avioni se, barem zasad, u zraku mogu zadržati svega par sati.

Jesu li mlažnjaci na solarni pogon energetska budućnost zrakoplovstva?

Zrakoplovi pokretani solarnom energijom postali su teoretski mogući, ali do njihove primjene pričekat ćemo još nekoliko godina. Švicarski znanstvenici sve su bliže realizaciji solarnih mlažnjaka te znaju kako iz zraka, Sunca i vode proizvesti mlazno gorivo.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER