Registri zajednica suvlasnika i upravitelja – najveća reforma upravljanja zgradama u Hrvatskoj
Na sajmu Ambienta održan je tradicionalni okrugli stol portala ZGRADOnačelnik.hr, ovaj put posvećen dvama ključnim alatima novog zakona - Registru zajednica suvlasnika i Registru upravitelja.
Na tradicionalnom okruglom stolu portala ZGRADOnačelnik.hr, održanom 25. rujna u sklopu sajma Ambienta, okupilo se oko 100 sudionika, predstavnika suvlasnika, suvlasnika i upravitelja, kako bi raspravili o jednoj vrlo važnoj novosti u upravljanju zgradama - Registru zajednica suvlasnika i Registru upravitelja.
Ova dva registra, koja je definirao novi Zakon o upravljanju i održavanju zgrada, označavaju ključni iskorak u upravljanju stambenim fondom u Hrvatskoj.
„Iako se čine kao puki popisi, ovi registri su daleko više od toga. Oni su ključna reforma upravljanja zgradama“, istaknula je u uvodu Ana Leko Vučković, savjetnica portala ZGRADOnačelnik.hr.
Upisom u Registar zajednica suvlasnika, zajednica stječe pravnu osobnost. To znači da može samostalno sklapati ugovore, sudjelovati u postupcima pred sudom, komunicirati s dobavljačima i preuzimati odgovornost. U registru se vode podaci poput OIB-a zgrade, naziva, sjedišta, suvlasnika, upravitelja, međuvlasničkog ugovora i odluka suvlasnika. S druge strane, Registar upravitelja prvi put stvara jedinstveni popis svih upravitelja zgrada u Hrvatskoj.
„Do sada nije bilo jasno tko, kada i kako upravlja kojom zgradom. Sada će se točno znati, a svi podaci bit će javni i dostupni svima“, pojasnila je Ana Leko Vučković u svom uvodu, nakon kojega je uslijedio okrugli stol.
U raspravi su sudjelovali Tomislav Jukić, mag. iur., ovlašten za obavljanje poslova ravnatelja Uprave za provedbu stambene politike, kvalitetu stanovanja i komunalno gospodarstvo Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, Tomislav Pukl iz Odbora za pravo Udruge upravitelj i pravnik u Zapad-stanu, Maja Pupačić, zamjenica glavnog ravnatelja Državne geodetske uprave (DGU) i moderator Tin Bašić, savjetnik, ZGRADOnačelnik.hr i predstavnik suvlasnika zgrade u Zagrebu.
- Tin Bašić, Tomislav Jukić, Tomislav Pukl i Maja Pupačić © ZGRADOnačelnik
Registri olakšavaju i krizne situacije – od potresa do obnove
„Bez tih podataka bilo je teško provoditi obnovu. Od toga je i krenula ideja da svaka zgrada ima OIB. To će smanjiti troškove popisa stanovništva i olakšati procese ovrhe ili subvencioniranja“, naglasio je Tomislav Jukić iz MPGI-ja.
Prve brojke pokazuju značajan napredak. Već je registrirano 650 zajednica suvlasnika i 180 upravitelja, a podneseno je više od 20 000 ugovora za svaku funkcionalnu cjelinu zgrada.
„Brojevi su dobri i pokazuju uzlaznu putanju, no posao još nije gotov. Ovaj zadatak je zalog za budućnost i zahtijeva veliku angažiranost svih – i upravitelja i predstavnika suvlasnika“, naglasila je Maja Pupačić, zamjenica glavnog ravnatelja Državne geodetske uprave.
„Gledano iz upraviteljske perspektive“, rekao je Tomislav Pukl iz Udruge upravitelj. „Kad se uvede OIB to olakšava vođenje svih poslova, od ovrhe, tužbe, izvanparničnih postupaka, upravnih postupaka, prijave na natječaje. Ugovaranje poslova s izvođačima, bankama i osiguravateljima sada je jednostavnije, zajednica suvlasnika sklapa ugovor svojim OIB-om i time je sve jasno. To je bio krajnje potreban korak.“
Registri nisu birokracija, već temelj funkcioniranja zgrada. Njihov cilj je jasnost, odgovornost i transparentnost, a to je korist koju će osjetiti svi suvlasnici i građani, zaključeno je na panelu nakon kojega su uslijedila pitanja iz publike.